Pohľad do histórie
 
 

Ak sa pozrieme na prevládajúce typy veľkých dopravných lietadiel, zistíme, že dnes trhnu dominujú iba dvaja výrobcovia. Airbus a Boeing sú obe veľké konzorciá, vyrábajúce väčšinu dopravných lietadiel. Ešte v nedávnej histórii tomu tak ale nebolo.

 

Pohľad do minulosti

 
 
Veľké zmeny sa dátujú na počiatok deväťdesiatych rokov. Pád Sovietskeho zväzu bol značkou komplikácií pre veľké množstvo leteckých výrobcov v Rusku. Málokto si dnes spomenie na značky ako Antonov, Tupolev a Ilyushin. Tieto firmy stále existujú, ale vyrábajú zanedbateľné množstvo lietadiel v porovnaní s veľkými hráčmi, o ktorých bude ďalej reč. Po páde železnej opony sa v leteckom priemysle odohralo nemálo zmien. Veľké množstvo výrobcov v Európe a Amerike opustilo trh. Za zmienku stojí americký Lockheed a holandský Fokker. Výsledkom týchto zmien je, že na trhu zostali iba dvaja veľký hráči, môžeme prakticky hovoriť o duopole.
 
Airbus
 
 
Airbus bol založený v Európe ako konsorcium s cieľom bojovať s americkými leteckými producentmi. Pôvod môžeme vysledovať do neskorých šesťdesiatych rokov v medzivládnej dohode Francúzska, Nemecka a Veľkej Británie. Firmy z každej krajiny dodávali kompletné letuschopné celky. Prvým modelomnesúcim označení Airbus bol A300. Spočiatku nebol príliž úspešný, ale vďaka postupnej modernizácii začali objednávky pribúdať. Súčasná vlajková loď, A380, sa zrodila po dlhej vývojovej fázi v roku 2005. Je najväčším dostupným komerčným dopravným lietadlom. Prvá dodaná A380 patrí Singapore Airlines. Odovzdaná bola 15. Októbra 2007 a prvý let sa uskutočnil medzi Singapur Changi (SIN) – Kingsford Smith International (SYD).
 

© A380